ေပၚၿပဴလာဂ်ာနယ္မွ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ပါ။

ေပၚၿပဴလာဂ်ာနယ္မွ ေဆာင္းပါး တစ္ပုဒ္ပါ အဲ့လိုသတင္းေတြ ဖတ္ခြင့္ရလို႔  AsiaFame Media Group မိသားစုဝင္ေတြကို ေက်းဇူးအထူးတင္ပါတယ္။


Culture Shock ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈ အေရးေပၚ အေျခအေန

အခုတေလာ လူ႔ေလာကမွာ မရွိရွာေတာ့တဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေတြကို သတိရ ေအာက္ေမ့ေန မိပါတယ္။ ဘြားဘြား တို႔ကို လြမ္းတယ္၊ အေမ လူထုေဒၚအမာ ကုိ လြမ္းတယ္၊ ေမေမ့ကို လြမ္းတယ္…။ သူတို႔မ်ား သက္ရွိ ထင္ရွား ရွိေနၾကရင္ ဘယ္လုိေျပာၾက၊ ေရးၾကမလဲလို႔ စဥ္းစားမိရင္ ေသြးလန္႔ တုန္လႈပ္စရာ အေျပာင္းအလဲေတြ တစ္ခုၿပီး တစ္ခု ႀကဳံေတြ႕လာ ရေတာ့ မျဖစ္မေန စာေရး jဖစ္ေတာ့တာပါပဲ။

‘ေသြးလန္႔သည္’ ဟု သံုးႏႈန္းလုိက္ မိတဲ့ အခါ ေဆးပညာ စကားအရ’ေရွာ့ခ္’ (Shock) ဟု ေခၚေဝၚ နားလည္ၾကေသာ ေသြးလန္႔ျခင္းနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ တင္စားခ်င္ မိပါတယ္။ ဒီ ေနရာမွာေတာ့ ဂ်ာနယ္တစ္ေစာင္မွာ EDUCATION SHOCK  လိုိ႔ ေရးသားသြားတဲ့ ဆရာတစ္ဦးရဲ႕ အသံုးအႏႈန္းကို တူညီစြာ ေနာက္မွ သံုးစြဲမိျခင္းအတြက္ ခြင့္ျပဳေစ လုိပါတယ္။ ကြၽန္မေရးသားရတဲ့ အေၾကာင္းအရာပိုင္းမွာ ဒီစကားလံုးက လြဲလို႔ ဆီေလ်ာ္ သင့္ေတာ္တဲ့ စကား မရွိေတာ့ေၾကာင္း ကြၽန္မရဲ႕ေဆာင္းပါး အဆံုးမွာ သိရွိၾက မွာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

ေဆးပညာရပ္မွာ SHOCK အမ်ဳိး အစားေတြ တစ္ခုမကရွိသလို SHOCK ကို ျဖစ္ပြားေစတဲ့ အေၾကာင္းရင္းေတြ ကလည္း အမ်ားႀကီးပါ ။ ေသခ်ာတာ တစ္ခု ကေတာ့ SHOCK ဆိုတာ အင္မတန္ ႐ႈပ္ေထြးလွတဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲ ဆိုးက်ဳိးေတြနဲ႔ အခ်ိန္မီ မကုသႏိုင္တဲ့ ေနာက္ဆံုးမွာ အသက္ဆံုး႐ံႈး ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ လုိအပ္တာက မျဖစ္ခင္ သတိရွိရွိ ကာကြယ္ဖို႔၊ ျဖစ္ျဖစ္ခ်င္း သိၿပီး အေရးေပၚ ေဆာင္ရြက္ ကယ္တင္ႏိုင္ဖို႔ေတြ ျဖစ္္ပါတယ္။

SHOCK ျဖစ္ၾကတဲ့ လူနာေတြ အေျမာက္အျမား ေတြ႕ဖူးခဲ့သလို အသက္ခ်မ္းသာရာ ရသြားသူေတြေရာ၊ ဘယ္လိုမွ ကယ္တင္လို႔ မရတဲ့သူေတြလည္း ပါပါတယ္ ။ SHOCK ဟာ  ေဆး႐ံုမွာ အေရးေပၚ အေျခအေန တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။ ေဆး႐ံုရဲ႕ ဝန္ထမ္း အားလံုး SHOCK လူနာနားမွာ ဝိုင္းအံုေနၿပီး  တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ စည္းစည္း လံုးလံုး၊ ကုိယ့္တာဝန္နဲ႔ ကိုယ္ လ်င္လ်င္ျမန္ျမန္ ေဆာင္ ရြက္ၿပီး လူနာကို  SHOCK မွျပန္လည္ ကုစား ႏိုင္ဖို႔ ႀကဳိးစားရတာ ျဖစ္ပါတယ္။

လူတစ္ေယာက္  SHOCK ရၿပီးအသက္ ကယ္လုိ႔ မရေတာ့တဲ့အခါ ျပန္လည္ေကာင္း မလာႏိုင္ေတာ့တဲ့ Irreversible Shock ရဲ႕ ေနာက္ဆံုး ေသျခင္းတရားနဲ႔ ႀကံဳေတြ႕ရၿပီး ကြၽန္မတို႔ ဝမ္းနည္းႏွေျမာၾက ရတယ္၊ မိသားစု ဝင္ေတြ ေၾကကြဲ ပူေဆြးၾက ရပါတယ္။
အခု  SHOCK ရေနတယ္္လို႔ ကြၽန္မရည္ညႊန္း လိုတာက ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ျမန္မာ အမ်ဳိးသမီး ကေလးမ်ားရဲ႕ ဣေႁႏၵသိကၡာပါ။ အားလံုးနည္းတူ ကြၽန္မ သတိထား မိတာ က ကိုရီးယား ဇာတ္လမ္းတြဲေတြ ျမန္မာဘာသာ ျပန္ၿပီး ႐ုပ္ျမင္သံၾကားမွာ ထုတ္လႊင့္ျပသတဲ့  အခ်ိန္က ျဖည္းျဖည္းခ်င္း အစျပဳခဲ့ေလသလား။ ဒါေပမဲ့ ကိုရီးယား ဇာတ္ကား တစ္မ်ဳိး တည္းက အဓိက တရားခံ၊ လက္သည္ လိ႔ုေတာ့ ေျပာလို႔ မရပါ။ တရိပ္ရိပ္ ျဖစ္တည္လာခဲ့တဲ့ အေျပာင္းအလဲေတြက အမ်ားႀကီး…။
အေျပာင္းအလဲ မ်ားကို လက္ခံဖို႔  ကြၽန္မတို႔အားလံုး အသင့္ျဖစ္ေနၾက ရပါမယ္။ အေဟာင္းေတြကို ဆုပ္ကိုင္ထားလို႔မရမွန္း ကြၽန္မတို႔ ေကာင္းေကာင္း နားလည္ လက္ခံ ႏိုင္ပါတယ္။ အယူအဆ အသစ္ေတြ၊ စမ္းသပ္မႈေတြ၊ သုေတသနေတြ..။ ဒီကေန႔ ကြၽန္မ တုိ႔တစ္ေတြဟာ အရင့္အရင္ စူးစမ္းေလ့လာ မႈေတြ၊ အေျပာင္း အလဲေတြ ရဲ႕ အသီးအပြင့္ ေတြကို ဆြတ္ယူ စားသံုးခြင့္ ရေနၾကတာပဲ မဟုတ္လား။
ဒါေပမဲ့ ေျပာင္းလဲလုိ႔ မရတဲ့အရာေတြ က ရွိေနပါတယ္။ ဘာသာတရား၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ျမန္မာ မိန္းကေလး တုိ႔ရဲ႕ ဣေႁႏၵသိကၡာ…။ ယဥ္ေက်းမႈ ဆိုတာ ဘာလဲ လို႔  ေဝဖန္သံုးသပ္ ႏိုင္တဲ့ အသိ ဥာဏ္ပညာ မရွိခင္ အရြယ္က တည္းကပင္ ကြၽန္မတုိ႔ဟာ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈ စည္းဝိုင္းထဲမွာ အတိအက် ေနသားက် ေပ်ာ္ ေမြ႕ေနခဲ့ၾက ၿပီး ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာကို သက္ဝင္ ယံုၾကည္တဲ့ ျမန္မာ မိန္းကေလး တစ္ေယာက္ အျဖစ္ ေမြးဖြားႀကီးျပင္း ရတာကို အၿမဲ ဂုဏ္ယူမိေနေအာင္ ဘာသာတရားရဲ႕ အဆံုး အမ၊ ယဥ္ေက်းမႈရဲ႕ ပညတ္ခ်က္၊ ဓေလ့ ထံုးတမ္းရဲ႕ စည္းကမ္းေတြက တန္ဖိုးထားေက် နပ္စရာ ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။

ဗုဒၶဘာသာကို သက္ဝင္ ယံုၾကည္တဲ့ ျမန္မာ လူမ်ဳိးတို႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ အေဆာက္အဦးႀကီးက ႀကီးမား ခိုင္ခံ့လြန္းလို႔ ေတာ္႐ံုနဲ႔ ပ်က္စီး ယိုယြင္းမႈ မရွိေလာက္ဘူး လို႔ ယံုၾကည္ခဲ့ မိပါတယ္။

ကြၽန္မတို႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဓေလ့ထံုးစံက အေနာက္တိုင္းသာ မဟုတ္၊ အေရွ႕တိုင္း ထဲက တျခားႏိုင္ငံ၊ လူမ်ဳိး၊ ဘယ္သူနဲ႔မွ မတူဘဲ သီးသန္႔ ရွိေနခဲ့တာမို႔ မတူတာကို လိုက္တု လို႔ မရ ႏိုင္ေကာင္းပါဘူး။ ကိုရီးယား မင္းသမီး မ်က္ႏွာကို လွပေအာင္ Plastic Surgery နဲ႔ လိုက္ ျပဳျပင္လုိ႔ ရႏုိင္ပါတယ္။ လူျမင္ရင္ ေခါင္း ၫႊတ္ၿပီး ‘မဂၤလာပါ’ လိ႔ုႏႈတ္ဆက္တဲ့ ထံုးစံကို အတုခိုး လို႔လည္း ရပါတယ္္။ အလုပ္လုပ္တဲ့ ေနရာမွာ ဇြဲနပဲ ႀကီးႀကီး ႀကဳိးစားၾကတဲ့ ကိုရီး ယား လူငယ္ေတြကို အားက်ေကာင္းပါတယ္။

ဒါေပမဲ့ လက္မထပ္ဘဲ တစ္အိမ္တည္း မွာ ေယာက်္ားေလး၊ မိန္းကေလး အတူေနလို႔ ရတာ၊ အိမ္ေထာင္သည္မွန္း သိသိနဲ႔ ၿငိစြန္း ေဖာက္ျပန္တာ၊ မိန္းကေလးဘက္က ခ်စ္စကား စေျပာတာ၊ မိန္းကေလးေတြ အရက္ ေသာက္ၾကတာ၊ မိန္းကေလးေတြ အဝတ္အစား မလံုၿခံဳဘဲ ဝတ္စား သြားလာေနၾကတာ  ကိုရီးယား ဇာတ္ကားထဲမွာ ပဲ ျဖစ္လုိ႔ ရၿပီး ကြၽန္မတို႔ တုိင္းျပည္ထဲမွာ မျဖစ္စေကာင္းပါဘူး။

လူမ်ဳိးျခား တိုင္းတစ္ပါး ဇာတ္ကားေတြရဲ႕ လႊမ္းမိုးမႈက အားသိပ္ေကာင္း ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ျပည္တြင္းက အႏုပညာသည္ ေတြက တစ္မ်ဳိး တစ္ဘာသာ ျဖစ္လာျပန္ ပါတယ္။ ဟိုအရင္က TV ထဲမွာ မင္းသမီး အက်ႌလည္ပင္း အနည္းငယ္ ဟိုက္ရင္ေတာင္ အရိပ္ေတြ လိုက္ကာခဲ့တဲ့ ကြၽန္မတို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံပါ။ TV အစီအစဥ္မွာ တင္ မဟုတ္ပါဘူး။ ျပင္ပ စတိတ္႐ိႈးေတြမွာ လည္း နည္းနည္း ကဲတယ္လုိ႔ ယူဆရရင္ေတာင္ အႏုပညာ လႈပ္ရွားမႈေတြ ေခတၱ ပိတ္လုိက္တာ မ်ဳိးနဲ႔ အႏုပညာသည္ ေတြကို ယဥ္ေက်းမႈ ထိန္းသိမ္းတဲ့ အျဖစ္အပ်က္၊ အစဥ္အလာေတြ ၾကားခဲ့၊ ႀကဳံခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီႏိုင္ငံရဲ႕ MRTV-4 လို အသံလႊင့္ အစီအစဥ္ေတြမွာ အႏုပညာသည္ေတြ ရဲ႕ ဝတ္စား ဆင္ယင္မႈဟာ သားနဲ႔ အမိ၊ အဖနဲ႔သမီး အတူ ထိုင္ၾကည့္လို႔ မရေတာ့ တဲ့ အေျခအေနပါ။

TV အစီအစဥ္ မွာေတာင္ ဒီလိုဆိုေတာ့ သီခ်င္း သ႐ုပ္ေဖာ္တဲ့ အစီအစဥ္ေတြ မွာလည္း ဂီတ သက္သက္ မဟုတ္၊ သ႐ုပ္ေဖာ္တာ အႏုပညာနဲ႔ ေဖ်ာ္ေျဖတာ မတူဘဲ မိန္းကေလး အဆိုေတာ္ေတြ ကပံုကလည္း ႏိုင္ငံျခား Channel ေတြ၊ အေခြ ေတြမွာလို အကမ်ဳိးေတြ၊ ဖိုမ တြဲကတဲ့ အဝတ္ အစား၊ အေပြ႕အဖက္ေတြ ကလည္း အင္မတန္ ဘုိဆန္ လိုက္တာလို႔ အံ့ၾသ ဘနန္း ေတြ႕လာ ရပါတယ္။

မဂၢဇင္း၊ ဂ်ာနယ္ေတြမွာ သ႐ုပ္ေဆာင္ ေတြ၊ ေမာ္ဒယ္ေတြ၊ အဆိုေတာ္ ေတြဟာ အဝတ္အစား လြတ္လပ္မႈ အင္္မတန္ရွိလာ ၾကပါတယ္။ ေဘဘုတ္၊ ပိုစတာ ေၾကာ္ျငာေတြ မွာ လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံကမွ ဟုတ္ပါေလ စလို႔ ေမးရေလာက္ေအာင္ ‘ျမန္မာ’ နဲ႔ မတူေတာ့ တာ ေတြ႕ရျမင္ရတာ အေတာ္ ၾကာေနခဲ့ပါၿပီ။

တစ္ေန႔တုန္းက ေဆးကုမၸဏီက ထုတ္ေဝထားတဲ့ ၂ဝ၁၂ ခုႏွစ္၊ ျပကၡဒိန္ တစ္ခု လက္ေဆာင္ရေတာ့ ပထမေတာ့ ကြၽန္မ ႏိုင္ငံျခား ကလားလို႔ ထင္လိုက္မိပါတယ္။ သ႐ုပ္ေဆာင္ တစ္ေယာက္ခ်င္း ဝတ္စားထားပံု က မလံုၿခဳံတဲ့ အျပင္ ၾကည့္ေနပံု အၾကည့္ေတြ က အႏုပညာ သက္သက္နဲ႔ ပရိသတ္ရဲ႕ ခ်စ္ခင္အားေပး မႈကို ရယူမယ့္ အႏုပညာသည္နဲ႔ မတူဘဲ မဖြယ္မရာ မယဥ္မေက်း ရွိလွပါတယ္။ ထူးထူးဆန္းဆန္း ေယာက်္ားေလး သ႐ုပ္ေဆာင္ကလည္း အက်ႌ ၾကယ္သီးျပဳတ္နဲ႔ ၾကမ္းၾကမ္း တမ္းတမ္း စိုက္ၾကည့္ေနပံု…။ ဧည့္ ခန္း၊ ႐ံုးခန္းမွာ ခ်ိတ္ဆြဲထားဖို႔ေတာင္ မရဲဘဲ အဲဒီ ျပကၡဒိန္ ၾကည့္ရတဲ့သူတိုင္းက ”ျမန္မာ ေမာ္ဒယ္ေတြလား၊ ဘယ္လုိ ျဖစ္ကုန္ၾကၿပီ လဲ” လိုိ႔ တအံ့တၾသ ျဖစ္ေနၾကတာနဲ႔ ေခါက္သိမ္း ထားခဲ့ ရပါတယ္။

အဲဒီလို မလံုမၿခဳံ ဝတ္စားဆင္ယင္မႈေတြ၊ မေထာ္မနန္႔ ျပကြက္ေတြ၊ ေယာက်္ား၊ မိန္းမ အထိန္းအကြပ္မဲ့၊ စည္းေဘာင္မရွိ တြဲၾက၊ အတူေနၾက၊ ယူလိုက္ ကြဲလိုက္ ဆိုတာေတြ.. အဲဒီ အရာေတြဟာ ဒီကေန႔ ကမၻာမွာ အဆန္းတၾကယ္ မဟုတ္ဘဲ ျမန္မာျပည္ရဲ႕အျပင္ဘက္ ေျခတစ္လွမ္း ထြက္လိုက္႐ံုနဲ႔ ျမင္ႏိုင္၊ ၾကားႏိုင္၊ သိႏိုင္ ရွိေန တာပါ။

အဲဒီ အရာေတြနဲ႔ ျမန္မာလူမ်ဳိး၊ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ဘာသာ တရားနဲ႔ လံုးဝမအပ္စပ္ဘူး ဆိုတာ  အားလံုး သိရွိထားခဲ့ ၾကေပမယ့္ အခုအခ်ိန္ မွာေတာ့ အေၾကာင္း အရာေတြ တစ္ခုမက ေပါင္းဆံုၿပီး ကြၽန္မတို႔ရဲ႕ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈ၊ ျမန္မာ အမ်ဳိးသမီးေတြရဲ႕ ဣေႁႏၵ သိကၡာ၊ အႏုပညာ ဖန္တီးမႈမ်ားရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈ၊ စည္းကမ္း၊ ဆင္ဆာ…ဒါေတြဟာ အခ်ိန္မီ မကုစားရင္ မျဖစ္ေတာ့တဲ့ အေရးေပၚ အေျခ အေနကို ေရာက္ရွိေနၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။

အဲဒါေၾကာင့္ သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူ ေတြ၊ စာေပၾသဇာ ႀကီးမားသူေတြ၊ အႏုပညာရွင္ ေတြနဲ႔ မိဘျပည္သူ အားလံုးဝိုင္းၿပီး ကုိယ့္အပိုင္းနဲ႔ ကိုယ္ အခ်ိန္မီ ထိန္းသိမ္း ပါ မွႏွစ္ေပါင္း ရွည္ၾကာ ထိန္းသိမ္းလာခဲ့တဲ့ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမႈ မပ်က္စီးဘဲ ျမန္မာ မိန္းကေလးေတြ တန္ဖိုး ရွိရွိ၊ သိကၡာရွိရွိ ဆက္လက္ ရပ္တည္ႏိုင္ၿပီး ကမၻာ က ေလးစား ခံရမွာပါ။

ျပည္သူထဲက တစ္ေယာက္ အေနနဲ႔ တာဝန္ရွိတယ္လုိ႔ ခံစားမိၿပီး Culture Shock အခ်ိန္မီ ကုစားကယ္တင္ႏိုင္ၾကဖို႔ အခ်က္ေပးေခါင္းေလာင္းထုိးရျခင္းပါပဲ။ ဒါ..အေရးေပၚ အေျခအေနရာက္ေနလို႔ပါ။

သမီးရွင္ (ေဆး- ၁)

No comments: